Oslavy výročí republiky zahrnou módu a design

15.06.2018

Maastricht se již podesáté stává městem módy. Od 15. - 17. června se zde koná jubilejní ročník festivalu zaměřeného na módu a design Fashionclash 2018. Motto pro letošní rok zní "Fashion My Religion!" Události se zúčastní více než 150 mladých designérů ze třiceti zemí, například z Německa, Itálie, Portugalska, Mexika, Peru, Austrálie, Finska, Polska a také z České republiky. Díky Českému centru Rotterdam se zde představí Michaela Čapková, mladá návrhářka, jejíž oděvní tvorba sklízí ovace doma i v zahraničí. Nizozemské publikum hodlá oslovit kolekcí inspirovanou výročím založení republiky.

Účast českých designérů na Fashionclashi se stává samozřejmostí až v posledních letech, a to zásluhou Dariny Zavadilové z designSupermarketu a Hany Schenkové z Českého centra Rotterdam. Vůbec poprvé se na světové scéně v Maastrichtu představili mladí čeští návrháři za podpory Českého centra v roce 2014. Podle Hany Schenkové oceňují Nizozemci především rukodělnou kvalitu, originál a kreativitu.

"Na začátku byl naivní sen tří bývalých spolužáků a obrovské nadšení, které vedlo k založení festivalu. Fashionclash se v průběhu let stal respektovanou a vyhledávanou módní platformou. Prvního ročníku se účastnili návrháři ze tří států, postupem let počet narůstal, letos vítáme designéry z 30 zemí z celého světa," říká Branko Popovič, jeden ze zakladatelů Fashionclashe. 

Oslavy stého výročí republiky lze pojmout mnoha způsoby, například vytvořením originální oděvní kolekce inspirované historií. Tuto formu zvolila talentovaná designérka Michaela Čapková. V loňském roce tady debutovala sólovou přehlídkou plastových pláštěnek, výsledek se dostavil okamžitě. Její prezentace byla zařazena v TOP 10 celého festivalu, což je v konkurenci matadorů z celého světa mimořádný úspěch. Zmínka o její kolekci byla dokonce v italské mutaci časopisu Vogue. Letos sem přijíždí s oděvními originály inspirovanými výročím republiky.

"Svou práci vnímám tak trochu jako výtvarný experiment, neboť s každou kolekcí hledám nové přístupy či pohledy. Mně osobně je blízká poloha vytváření čehosi nového. Výsledkem nemusí být finální 'produkt', ale třeba i nový výtvarný přístup, proces nebo myšlenka jako základ pro další tvorbu nebo hledání," vysvětluje designérka Michaela Čapková.

Autorka zvolila koncepci inspirovanou vznikem republiky z celoročního ateliérového projektu Power of Identity - Memory Fashion Message. Výchozí ideou pro její dámskou kolekci je "proměna". Oděv podává svědectví o vztahu člověka a historického artefaktu. Původně vznikl jako předmět sloužící potřebě, ale postupně se jeho funkce proměňuje - pozvedá do uměleckého díla (například po umístění do muzea). Pro originální sérii osmi modelů sestávající z patnácti oděvů se Čapková rozhodla zvolit tradiční český materiál kanafas. Z této látky se od 15. století šily peřiny, závěsy, utěrky, či tradiční sukně "konofasky" (od slova konopí / původní vlákno) a jiné součásti prostého lidového oděvu. Výsledná forma vznikla propojením konkrétních artefaktů. Dva modely z této kolekce se představily už začátkem roku v Tokiu. Oděvy vyvolaly u Japonců velkou odezvu a tento úspěch přesvědčil návrhářku o výjimečnosti tématu.

Použitý kanafas se odvolává na tvorbu Evy Jandíkové. Textilní výtvarnice vychází z původních vzorů tkaniny. V oděvech Čapkové jsou nově aplikovány krystaly "chatony" společnosti Preciosa, poukazující na dlouhou tradici českého sklářského a bižuterního průmyslu. O netradiční uvedení na Fashionclashi se postará tanečnice Andrea Vykysalá - Benková, která svou performancí přiblíží koncept celé kolekce.

"Spolupráce s Fashionclashem je inspirující v tom, že dáváme prostor talentovaným a zručným českým módním návrhářům a designérům. Organizátoři o ně mají velký zájem. Díky účasti tvůrců z České republiky se v Nizozemsku postupně zvyšuje povědomí o české módě a designu. Své práce zde v minulosti s velkým úspěchem představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová, Linda Zabílková, Sofya Samareva a Nastassia Aleinikava, dnes již zavedená jména v oblasti módy a designu," uvádí Hana Schenková z Českého centra v Rotterdamu. 

Letošní Fashionclash má charakter třídenní módní "pouti" (tzv. The Route) se zastávkami na šestadvaceti místech konání přehlídek, performancí, workshopů a debat. Hlavní část programu probíhá v SAM-decorfabriek, bývalé továrně na keramickou dlažbu značky MOSA v Maastrichtu. Zneklidňujícím mottem "Fashion My Religion" se organizátoři snaží o dialog publika s návrháři na aktuální témata (móda a náboženství, tradice a modernita).

Festival Fashionclash organizují tři absolventi Akademie výtvarných umění v Maastrichtu, Branko Popovič, Nawie Kuiper a Laurens Hamacher. Jedinečná multioborová platforma umožňuje setkávání mladých tvůrců ze všech oblastí, od šperků, doplňků, oděvů až po divadlo, film či tanec. Hlavním cílem je propojit talenty z různých odvětví a oslovit nejširší publikum včetně laické veřejnosti. Vstup na festival je zdarma, zpoplatněné jsou pouze přehlídky